Uppfriskning av hoppfärdigheterna inför Normandie

Action i Hopphallen

Då var man tillbaka i hopphallen för att drillas i landningar, uthopp och selen.

Det var en regnmulen fredagseftermiddag som ett 60-tal Fallskärmsjägare från olika årskullar, från GU53/54 till GU03/04, började anmäla sig på Skärmen. Förvånansvärt många av det äldre gardet. Det kändes i atmosfären att det var ett stort äventyr på gång, nästan som ett skarpt läge. Efter en inledande genomgång av initiativtagaren Göran Eliasson och information från fotograferna som skall dokumentera äventyret åt TV4 (tillsammans med 25 medhavda GoPro kameror!) tändes grillarna och samkvämet började.

Ett tältläger sattes upp utanför bastun för att föröva förläggningen som skall ske med över 100 andra fallskärmsjägare från olika nationer på en campingplats i Sannerville.

Efter några öl och bastubad kändes sammanhållningen och stämningen som ett inneliggande GU där de flesta hade hunnit bekanta sig med varandra. Det blev en hyggligt tidig kväll då det skulle vara revelj tidigt dagen efter.

Efter en ganska kylig natt var det lite nervösa och förväntansfulla Fallskärmsjägare som åt frukost i matsalen 07.00. Därefter var det uppställning för avlämning till Janderberg utanför Hopphallen 07.50.

Dörrarna öppnades och doften av sågspån spred sig. Minnena strömmade tillbaka från Hopputbildningen under GU - selarna hängde där, ringarna, hoppborden, flygplansattrappen och nostalgiskylten "Du kan göra det - Många har gjort det före dig".

Nattens stela kroppar värmdes fort upp av löpning i cirklar med vändningar och armhävningar. Ganska snabbt började det flåsas runt om i ledet. Uppdelning i ettor och tvåor följdes raskt av med snabbt tempo av olika landningar "Höger sida - Ettor KOM, tvåor KOM!".

Inför träningen i selarna

Eftersom vi var 60 fallskärmsjägare i spånet så fick man kasta sig lika snabbt upp för att inte bli träffad av de som stod bredvid en.

"Det här är ju KUL, jag kommer ihåg varje landning som det var igår." var det nog många av oss som tänkte.
Otroligt att allt detta finns sparat långt inne i hjärnan men fl,yger fram som på beställning. De som alldeles nyss utanför hopphallen såg ut som "gamla gubbar" såg nu ut som pigga tjugoåringar. Jag hade förmånen att rulla bredvid hallens äldsta fallskärmsjägare som med mjuk kropp rullade åt alla håll och kanter.

Därefter stegade vi upp på hoppborden och fällde från ringarna."-Håll upp tårna", "-Vrid av", många fick smaka på "instruktörspinnarna" från Gréus och Janderberg. Goda råd togs tacksamt emot och det var imponerande och rörande att så många frivilliga hoppinstruktörer dök upp en lördag morgon, bl.a. Sam och Käck.

Faktum är att alla (både hoppare och instruktörer) nog var lite imponerade av att rullningarna satt så bra efter så många år. Därefter tränades drill i plan, uthopp samt falldrill i selarna.

Alla var nog överens om att de svåraste momenten att få till var bakåtlandningar samt takten i uthoppen.

Tiden gick snabbt och efter några timmar var vi färdigdrillade med gott resultat. Därefter väntade uthämtning av utrustning samt en läkarundersökning vilket var krav från arrangörerna till hoppningen i Normandie och därmed var målet med helgens övning avklarad.
Nu längtar vi alla till hoppet i Normandie och är supertaggade!

Ett stort tack till alla i klubben som ställde upp för att hjälpa oss att fräscha upp våra kunskaper.

Skrivet av Torbjörn Schön, GU90/91